Een vertrouwenspersoon op school is een aanspreekpunt voor leerlingen, ouders en personeel voor klachten over ongewenst gedrag, pesten en andere school gerelateerde problemen. De rol bestaat uit het luisteren naar verhalen, het bieden van ondersteuning en begeleiding, het informeren over mogelijke vervolgstappen, en soms doorverwijzen naar andere instanties of het helpen bij het indienen van een klacht. Een vertrouwenspersoon heeft ook een preventieve functie en adviseert de schoolleiding over beleid om een veilige leeromgeving te bevorderen.
Belangrijkste taken
De vertrouwenspersoon is het eerste aanspreekpunt en luistert naar de klacht of het probleem in een vertrouwelijk gesprek.
Hij of zij begeleidt de klager bij de mogelijke vervolgstappen en kan ondersteunen bij het indienen van een formele klacht.
De vertrouwenspersoon informeert over mogelijke oplossingen en andere instanties of hulpverleners, zoals de vertrouwensinspecteur en verwijst zo nodig door.
De vertrouwenspersoon heeft een preventieve taak en kan helpen bij het ontwikkelen en uitvoeren van beleid om ongewenst gedrag, zoals pesten, te voorkomen.
De vertrouwenspersoon kan de schoolleiding gevraagd en ongevraagd adviseren over het verbeteren van het sociale veiligheidsklimaat op school.
Belangrijk om te weten
Gesprekken zijn vertrouwelijk, maar bij de melding van een strafbaar feit is er een meldplicht.
De focus ligt op school gerelateerde problemen, zoals ongewenst gedrag, onprofessioneel of oncollegiaal gedrag.
De vertrouwenspersoon is niet de plek voor algemene privéproblemen, hoewel die soms wel invloed kunnen hebben op het gedrag op school.
Onze vertrouwenspersoon is mw. Sandra de Haas. U kunt haar bereiken via het telefoonnummer van school: 0181-614583 of via de mail: cf-vertrouwenspersoon@penta.nl